Laxpaj

Dagens middag visade sig bli ett riktigt storkok. 
Ja läste hos Karro om en laxpaj som lät riktigt god, köpte med mig ingeredienserna hem föra några dagar sedan men har sen inte fått tummen ur. 

Men så idag, gjorde jag den. Receptet som ska vara till 4-6 personer, men jag insåg ganska snabbt att de skulle bli mycket paj! 
Och mycket paj blev de, massa lunchlådor med andra ord:)
 
Men den blev riktigt god så de gör absolut ingenting, mycket smak av citronen och dillen. Idag gjorde jag en vanligt pajdeg - för de är faktiskt lite godare. 
 
Pajdeg
6 dl siktat dinkelmjöl
1 tsk salt
250 g smör
4 msk kallt vatten

Fyllning
500g skinn och benfri laxfilé
400g färsk babyspenat
1 strimlad purjolök
4 hackade vitlöksklyftor
rivet skal av 2 citroner
1½-2 dl hackad dill
400 gram riven ost

Äggstanning
8 ägg
6 dl mjölk
2 dl grädde (jag tog matlagnings grädde)
2 tsk salt (Här tog jag ganska lite salt, eftersom jag tyckte själva pajden blev ganska så salt)
3 krm nymalen svartpeppar (ja nymalen kan ja inte säga att min blev - den kom direkt från kryddburken;) )

1. Börja med botten och blanda mjöl, salt, smör och vatten i matberedare eller för hand, tryck ut i en långpanna. 
2. skär laxfilen i kuber
3. fräs spenat, vitlök och purjolök i lite smör (spenaten minskar jätte mycket i storlek när den blir varm)
4. Fördela lax och spenatblandningen i pajskalet
5. strö över citronskal, dill och ost
6. Vispa ihop ingredienserna till äggstanningen och häll i den i långpannan
7. Grädda mitt i ugnen till fyllningen stannat, ca 45 min
 
 
 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karoline

Haha ja det blir verkligen HUR mycket paj som helst! Men god är den, självklart är det helt ok att du länkade.
kram kram

Svar: Den va lika god som matlåda idag, så de e bara bra att de blev mycket. Men ja insåg inte från början att de va så mycket (borde ja säkert utläst av receptet, men matlagning är inte min starkaste sida..) Ja tänkte mer på receptet än själva länkningen- men bra att de va ok:)
Milla

2012-08-29 @ 09:47:50
URL: http://livskraft1.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0