Mellanmålsbollar

Förra veckan skrev jag ju att jag hade "bakat" men sen glömde jag helt av de...

Det som bakades va alltså bollar att stoppa in i frysen och kunna ha som mellanmål när man behöver något snabbt (alternativ något man kan plocka me sig)

Inspirationen fick jag när jag läste Karins blogg, dock hade ja inte exakt dom nötterna hemma så receptet blev lite annorlunda.

1 burk/tetrapack sköljda och avrunna kikärter
3-4 msk jordnötssmör
0,5 dl fiberhavregryn
2 tsk agavesirap (lite mer än orginalreceptet)
ca 1 dl vatten. (har man en riktigt bra blender så är no 0,5 dl mer lagom)


Jag började med lite vatten, men min blender klarade inte av den konsistenen. Så de blev nog ca 1 dl vatten i slutändan.


Jag delade sen degen på i två skålar, en med hackad mörk choklad och cashewnötter. Den andra med pepparkakskrydda och cashewnötter.



Efter att ha mixat blandingen i dom två skålar gjorde jag ett försökt att rulla bollarna, men eftersom ja fick ha i lite mer vatten va de smått omöjligt.. 1/2 timme i frysen löste dock de problemet och sen gick dom fint att rulla:)

Testade även att rulla hälften av dom smaksatta med choklad i kakao.

Så va tyckte jag?
Ja de har ja inte riktigt kunna bestämma mig för. Jag tycker inte dom har nästan några likheter med glassen. Vill ja ha glass kommer jag även i fortsättningen att äta glass.
Men däremot är jag alltid på jakt efter bra och smidiga mellanmåls alternativ och där ligger dom bra till. Speicellt dom rullade i kakao!
Jag är inget stor fan av just kikärtor och de klart att dessa smakar eller har framförallt konsistensen av just kikärtor, kanske hade de blivit skillnad om jag använt hasselnötter istället för cashew?
Ja har ätit några stycken av dom och ja kommer garanterat äta upp resten också, men nästa gång så testar jag ett nytt recept. Troligtvis utan kikärtor.



Ps, jag förvarar mina i frysen - på 10 min är dom tillräckligt tinade för att äta. ds


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0