Banankaka

Igår kväll exprimenterades det i köket här hemma. 
Jag hade för några veckor sen hittat en nyttig banakaka på en blogg, tyvärr har ja ingen aning om vilken blogg. Ja sprade bara bilden med receptet.. 

Receptet innehöll kokosmjöl, vilket jag bytte ut mot mandelmjöl. Det innehöll även honung, vilket jag bytte ut mot agave. 
 
Jag har inte testat att baka med varken kokos eller mandelmjöl innan och försökte googla mig fram till om mängden blir den samma. Utan några störrre resultat just då, så tog ja lika mycket mandelmjöl som de stod kokosmjöl i recpetet. 
Misstag 1: ja skulle ha ökat mängden mandelmjöl. (vilket ja kom fram till efter ännu mer googlade, efter ja hade bakat klart..) 

Receptet avslöjade inte heller hur länge den skulle vara i ugnen, utan bara att den skulle vara torr när ja tog ut den. Ja ställde ugnen på 15 min, och sen i 5 minuter tilllägg. Efter 30 min tog ja ut den. 
Misstag 2: Den va inte klar.. hade nog behövt i alla fall 10 minuter till. 
 

Så misstagen är avslöjade, här kommer nu receptet (som jag gjorde).
 
3 ägg
140 gram kesella
2 mosade bananer
1 msk kanel (De skulle vara 2, men ja hade inte mer hemma)
Lite agave (ja smkade mig till mängden)
 
1,5 dl mandelmjöl (ja hade lite drygt 1,5)
4 tsk bakpulver
lite salt
En rejäl nypa vaniljpulver (inte vaniljsocker!)
 
Blanda först dom övre ingeredisnerna till en smet.

Blanda sen dom undre ingerdienserna, och sikta ner i smeten. 
 
Häll alltsammans i en smord och ströad form (smord med kokosfett och sen kokosflingor). 
In i ugnen på 170 grader. 
 
 
Så om det nu inte blev helt lyckat, vilket det inte blev varför delar ja då med mig till er? 
Jo för den har potensial, den hade lite bismak av bakpulver och var alldels för kletig. Men i övrigt så ja den kan bli bra.. Ja gissar på mer mandelmjöl, kanske lite mindre bakpulver? och mer kanel. 
Men ja, jag kommer ge den ett till försök  längre fram. Känns som ett bra alternativ även efter träning:) 
 
  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0