Köttfärspaj

Köttfärspajen är nu tillagad, och i min mage:) Ja inte hela naturligtvis, men en portion i alla fall. 

De började med att ja bjöd hem Pappa på lite lunch idag, och ville laga något som va gott och nyttigt.  
Gillar paj, men de va länge sen ja gjorde de. Sagt och gjort så googlade ja för att hitta en nytt recept till pajdegen.
Hamnade på en blogg jag läser nästan dagligen, Annas Trend och Träning. De här receptet hade något år på nacken men blir ju inte sämre för de!
 
Pajdeg:
100 g kvarg
1 ägg
2 dl graham eller dinkelmjöl (ja tog dinkel)
 
Fyllning:
500 gram köttfärs
1 gul lök
3 ägg
100 g ost
1 dl mjölk
1 tomat
 
Blanda alla ingredienser till pajdegen och tryck ut i en form, ställ i kylen i 30-60 min (min fick dock stå närmare 3 timmar, eftersom ja förberedde den lite innan)

Förgrädda pajskalet i 10 min på 175 grader. 

Stek köttfärs och lök, krydda efter smak. Jag tog basilika och salt/peppar. Men tror de hade varit ännu godare med något som gav lite mer smak.
Vispa två ägg och blanda ner med köttfärsen/löken. Sätt ugnen på 200 grader. 

Häll blandningen i pajskalet och lägg skivad tomat ovanpå.
Vispa sen de återstående ägget tillsammans med mjölken och blanda i osten,höll över pajen.
Ja hade i lite mer ost än receptet sa, köpte färdigriven västerbotten ost och de va 150 gram i påsen.. så allt fick åka med. 

In i ugnen i 20-30 min. För mig räckte de med 20 minuter.


 
Resultatet då? 
Pajdegen får helt klart godkänt och kommer användas många fler gånger. Det är inte samma sprödhet som när den är gjort på vanligt mjöl och smör - men de faktum att den är betydligt nyttigare gör den till ett bra vardagsalternativ, i alla fall för mig. 
Min tanke va annars att osten skulle ge de en del smak, men som sagt kunde ja haft betydligt mer krydda i köttfärsen. 

Men god blev den, och den kommer köras fler gånger här hemma:)
 
Nu ska ja åka å lämna av paj till pappa.. de blev nämligen inte lunch tillsammans då han vaknade med halsont. Men han blir nog inte ledsen över en färdig matlåda levererad till dörren:)

Kommentarer
Postat av: FIA FIT

Smarrigt! Men är det fel runrik till inlägget eller min dator som är konstig?

Svar: Hm hela blogg.se verkar vara upp och ner för tillfället:/ Jag får upp rätt rubrik när jag går in. Men dom håller tydligen på med någon stor omorganisation av systemet.. så appen funkar inte och de verkar vara allmänt kaos. Men tack ändå, men vet aldrig - nästa gång kanske de är ja som skriver fel;)
Milla

2012-06-24 @ 16:19:05
URL: http://blogg.mama.nu/fiafit
Postat av: Malin E

Va roligt, vi pratade precis i helgen att alla vi hade längtan efter paj. Och denna ser ju helt klart godkänd ut, får prova den i veckan helt enkelt!
Hoppas även att din far uppskattade den. Om inte annat, som du sa, få maten levererad :)

Svar: Den fick godkänt även av honom! Dock va han väl inte riktigt med på varför denna va bättre än en med smör och vitt mjöl.. svårt å lära gamla hundar sitta;)
Milla

2012-06-24 @ 21:01:32
URL: http://systermalin.blogg.se
Postat av: Sanna

Se gott ut! Jag gillar att du vågar vara kriitisk och komma med kommentarer kring det du gör. Har själv testat pajdegar på kvarg och har upplevt samma sak. Ibland behövs liksom smöret.. :)

Svar: Jag försöker att alltid se både de positiva och negativa med saker. Kul att de uppskattas!
Milla

2012-06-24 @ 23:03:07
URL: http://engnuttasocker.blogg.se
Postat av: Karoline

Så gott med köttfärspaj!

2012-06-25 @ 14:35:40
URL: http://livskraft1.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0