Kyckling i ugn

Klockan är närmare 02 än 01 & egentligen borde jag sova..
Men ja tog sovmorgon imorse, sovmorgon som i att ja inte ställde klockan och råkade sova till lunch.
De spelar ingen roll när ja går å lägger mig, ja kan alltid sova hur länge som helst dagen efter.. Nackdelen är att ja sen absolut inte kan sova på kvällen.

Så istället för att försöka sova så njuter jag av lördag kvällen ett litet tag till, å sen tänker ja ändå gå upp i hyfsad tid imorgon - och därmed kunna lägga mig itid och vara hyffsat i fas till måndag.
Kanske inte ett upplägg för varje helg, men de e så underbart att sova länge att de e får funka då och då:)

Häromdagen stod jag i affären och höll i en hel kyckling, ja har lite svårt för de där när man kan se djuret så den fick stanna kvar i affären. Men jag tycker väldigt mycket om kyckling och när jag kom hem och läste igenom lite bloggar, bland annat Träningsglädje och hennes middag va just helgrillad kyckling så bestämde ja mig att dagen efter köpa den där hela kycklingen.

Sagt och gjort, nu va gårdagens middag redan bestämd att intas utanför hemmets fyra väggar så kycklingen fick vänta till idag.
Ja har gjort hel kyckling några gånger förut själv, men det som gjorde att ja fick upp ögonen för de va när jag under 2006 bodde i England. Värd mamman i familjen jag bodde gjorde de ganska ofta, men en alldeles fantastsikt fyllning.. Det har ja tyvärr inte receptet på, men ja ska absolut ta reda på de nu!

Idag blev istället min kyckling kryddad med färsk rosmarin, citron och flingsalt.
Jag tog de lite längre idag och stoppade även en kvist + två citronskivor inne i kycklingen och satte ihop den igen. Sen blev de rosmarin,citronsaft och flingsalt på. (Rosmarinen fick några slag i morteln först)

   

Rosmarinen står det att man ska ta de lugnt med, men i detta fallet va de alldeles lagom med en rejäl kvist inne och en ovanpå. Kyckligen fick en god smak av den, men förvårnatsvärt lite av citronen.

Till detta blev det morötter, typ ångkokta. Så gott de gick, körde med en sil i min vanliga kastrull.
Som avslutning blev de glass med varm cholkadsås - är de lördag så är de!

  

Världens lättaste och snabbaste recpt om man vill göra egen chokladsås - men ändå ha den färdig typ nu.
1 dl kakao, 1 dl socker, 1 dl vatten.


Kommentarer
Postat av: Träningsglädje

jag tycker den ser god ut! jag stoppade inte in något i min utan hade allt utanpå. min var väldigt basic alltså...

2012-01-22 @ 13:05:16
URL: http://www.traningsgladje.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0