Hemmagjord musli


Igår va effektivitetens dag, idag kan ja inte riktigt skryta med de.. 

Men igår blev de som sagt mycket gjort och där ibland musli. Har gjort de i omgångar sen ja först testade i höstas, och kommer aldrig att köpa färdig igen. 
Det är super enkelt & ja kan ha i precis de ja vill:)

Igår bestämde ja mig för att ta väldigt lite gryn. Tycker de blir så grötigt när det är en massa havre i, och även om ja gillar gröt - så gillar ja inte grötig musli.

Följande fick åka ner i långpannan igår
Cashew nötter
Hasselnötter
Mandlar (med skal)
Pumpa frön
Solroskärnor
Krossade linfrön
Bovete flingor*

Hällde över en ca 1/2 dl rapsolja och lite lika mycket vatten, kryddade med kanel & kardemumma (efter inspiration från SysterMalin
Sen fick det 25 min i ugnen, på 175 grader. (Rörde om efter 10 & 20 minuter, för att de inte skulle bränna)

Efter att de fått svalna strödde jag över russin & klippte ner bitar av torkad aprikos. 
Sen va det bara att hälla upp det i en burk, och imorse provsmakdes den till frukosten. 
 
Till muslin imorse värmed jag blåbär som ja sedan rörde ihop med kesella - blir som blåbärs yoghurt:)
 
*Bovete flingorna köpte jag för att testa som ett grötalternativ, dock inte min grej allls. Känns dock onödigt att slänga så ja testade att ha dom i muslin, och där fungerade dom perfekt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0